Første
Hændelser og Events serie, Planche nr. 12
Kursus Indhold

Udskrift af : Hændelser og Events

Planche 1 : Hændelser og Events

Java-objekter kommunikerer på 3 måder:

Planche 2 : Hændelser ("Events")

Hændelser er metoder, der udføres som en del af den forventede afvikling af programmer, på tidspunkter der ikke kan fastsættes. Eksempel:

Planche 3 : Undtagelser ("Exception")

Undtagelser er hændelser, der indtræffer på grund af uventede / uønskede begivenheder.

Planche 4 : Fejlhåndtering

int status = metodeDerNæstenVirker();

if (status == SÆR_RETUR_KODE) {
	// gør noget ved det
    switch(Fejlindikator) {
		// håndter mere specifik kode
	}
} else {
	// alt i orden - fortsæt normalt
        ..
}

try {
	metodenDerNæstenVirker();
    } catch {
	// metoden fejlede - gør noget!
    }
    // fortsæt normal kode...

Planche 5 : Javaundtagelser (klasser)

Undtagelsesklasser stammer alle fra Og de fleste findes i java.lang.*

Men man kan oprette sine egne...

Planche 6 : Kastes?

Planche 7 : Manglende Undtagelser

Hvis man mangler at implementer en krævet undtagelse, vil compileren gøre opmærksom på det og nægte at danne kode!

Ikke alle undtagelser er krævet

Planche 8 : Implementer undtagelser

Håndter undtagelser ved

Ryd evt. op med

(Finally udføres altid - både efter undtagelser og normal proces)

Planche 9 : Syntaks

try {
	// sætninger, der skal beskyttes
}
catch ( Liste af undtagelsesvariable ) {

	// sætninger, der redder fejl

}

// alm. sætninger, udføres hvis det gik godt.

Der kan være flere catch-blokket efter hinanden på den samme try

Eksempel på undtagelsesvariabelerklæring: Exception e

Planche 10 : Send videre

Undtagelser kan skabes fra kode

(Det er oprettelse af et nyt objekt)

Planche 11 : Klasse signatur

Planche 12 : Og hvad så?

IO...


© 2000 BLA*net - Leif E. Andersen, leander@blanet.dk
Første
Hændelser og Events serie, Planche nr. 12