BLA*NET JAVA INTRO LOGO

Opgave 3: Enkel grafik

Tegning, tekst og farver

Formålet med denne øvelse er at indøve brug af oversætter (javac), appletviewer og editor, samt at skrive nogle (mange) java-sætninger. Den praktiske nytte og genbrug er til at overse.

Opret en ny folder under JKursus, med navn JavaOpg3. Kopier html-filen (HejVerdenApp.html) og java-filen (HejVerdenApp.java) fra JavaOpg2-folderen. Omdøb filerne fra HejVerdenApp til Grafik. Åben derefter Grafik.java i editor, og ret klassenavn til Grafik.

Slet linien med metoden drawString.

3a)

Lav en enkel tegning bestående af streger, hvide firkanter og sorte (udfyldte) firkanter. Prøve at holde tegningen i den øverste del af feltet (Der skal være plads til at lege med tekster i bunden!)

Følgende metoder kan anvendes:

	drawLine (x1,y1,x2,y2);   x og y er 1. og 2. koordinatpunkt -
				  laver streg fra (x1,y1) til (x2,y2)
	drawRect(x1,y1,b,h);      b er bredde, h er højde - laver firkant
	fillRect(x1,y1,b,h);      laver udfyldt (sort) firkant.

3b)

Når man bruger Graphics-metoderne er der hele tiden nogle ting som er "underforstået". Det gælder f.eks. den farve, der tegnes med. Den er normalt sort. Farven skiftes med en særlig metode:

	setColor(Farve);          Farve et objekt at typen Color

Tegn et rødt kryds over tegningen!

(Brug standard-farven, der hedder Color.red.)

3c)

Tekster skrives som bekendt (jvf. Opgave 2) med metoden:

	drawString (Tekst, x1, y1);

Sæt en kort, forklarende tekst lige under og midtfor tegningen!

3d)

Bogstaverne, som tegnes, er også givet med en standardfont. Font skiftes på samme måde som tegnefarven. Metoden er dog:

	setFont ( etFontObjekt );

For at skifte font, skal man altså have et objekt af klassen java.awt.Font. Heldigvis findes der en konstruktør-metode, der passer:

	Font (FontNavnSomTekst, Fonttype, Fontstørrelse);

	hvor	FontNavnSomTekst er en String, f.eks. "TimesRoman"
		Fonttype en Font-konstant, f.eks. Font.PLAIN (alm)
		Fontstørrelse er et heltal (punkter)
Med operatoren new kan man få en reference til et et objekt vhj konstruktøren. Man kan så bruge objektreferencen direkte - eller gemme den i en referencevariabel først.

Skriv 4 linier under hinanden på den nederste halvdel, med punktstørrelse 18 og med de forskellige grundtyper: PLAIN, BOLD, ITALIC og BOLD sammen med ITALIC.

(TIP: Satstyper er i virkeligheden heltal, der kan lægges sammen!)

Gør den sidste linie rød!


© 1998 BLA*net - Leif E. Andersen, leander@blanet.dk