Første |
|
Tidligere java-versioner serie, Planche nr. 12 |
![]() |
Udskrift af : Tidligere java-versioner |
public bolean HandleEvent (Event e) { ... kig på e, for at se, om det var en hændelse du kan bruge return true ; // hvis du har "brugt" eventet .. return false ; // hvis du ikke har "brugt" eventet }
action()
mouseEnter()
mouseExit()
mouseMove()
mouseDown()
mouseDrag()
mouseUp()
keyDown()
keyUp()
gotFocus()
lostFocus()
/* * Eksempel paa en GUI applet, hvor de grafiske elementer ligger * i selve applettens omraade */ import java.awt.* ; // brug alle klasser i pakken java.awt public class GUIapp extends java.applet.Applet { /* variable */ Label etiket1 = new Label("Tekst til venstre",Label.LEFT); Label etiket2 = new Label("Tekst i midten",Label.CENTER); Label etiket3 = new Label("Tekst til hoejre",Label.RIGHT); // 3 Label-objekter dannes og gemmes i lokale variable Button knap1 = new Button("<< skift"); Button knap2 = new Button("skift >>"); // 2 knap-objekter dannes og gemmes lokalt /* * Dannelsen sker samtidig med, at klassen realiseres */ public void init() { // overskriver applet standard-rutinen. // setLayout(null); // slet første // for at se effekt // Layoutmanageren arbejder direkte på appletten (eller Frame) // Der er ingen contentPane. add(etiket1) ; // tilfoej etiketter direkte til applet add(etiket2) ; add(etiket3) ; add(knap1) ; // tilfoejer de to knapper add(knap2) ; } // Her kommer så den metode, der når den overskrives "henter" // et event public boolean action(Event e, Object arg) { // action() er deprecated - foraeldet. Derfor giver // javac en 'warning'. action () er event model 1.0 // der svarer til 1.1 s actionPerformed() // // e er et eventobjekt (klasse Event) med en // public variabel 'target' som peger på det objekt // der blev aktiveret: if (e.target == knap1) { knap1_Aktion(); // en lokal metode, der goer alt arbejdet return true; // signaler, at vi har "taget" eventet } else if (e.target == knap2) { knap2_Aktion(); return true; } else return false; // Det var ikke et event, vi kendte til. } /* * De to lokale metoder - de kendes ikke uden for denne klasse * */ void knap1_Aktion() { etiket2.setAlignment(Label.LEFT); } void knap2_Aktion() { etiket2.setAlignment(Label.RIGHT); } }Planche 10 : Installation af Swing i JDK 1.1.x
Det først punktum efter = i CLASSPATH er KRITISK!