Første
Oversigt
Java Beans Workshop serie, Planche nr. 22
Print af Java Beans Workshop
1 : Java Beans Workshop
Velkomst og præsentation
Repetition (klasser, objekter)
Javabeans intro
Visual Age (VAJ) intro
Frokost
Øvelse i VAJ
En praktisk anvendelse
VPM99 i badminton
Systemkrav?
VPM99 projektet
Visuelle bønner
Ikke-visuelle bønner
Appl./System programmering
Server beans
Database beans
2 : Hvem er vi?
Navn?
Beskæftigelse?
Programmelerfaring?
Erfaring med Java?
Java-værktøj?
3 : Kursusmaterialer
Plancher (HTML-filer)
Tryk på logo for oversigt
CD-ROM m. VAJ Entry 2.0
Kopier af s.13 - s.57 (unt. s.38)
Badminton-reglementet
4 : Objektorienteret programmering
Objekt
Beskeder
Klasse
Nedarvning
5 : Objekter?
6 : Objektmodel
7 : Beskeder
Beskeder
ikke ved hjælp af et direkte kald.
8 : Klasser
Hvis vi husker fra mængdelæren, at en klasse er mængde af ensartede
objekter.
9 : Eksempel - cykler
En klasse
Klassen cykler
10 : Brug af klasser
Oprette klasse (definer)
Skabe et objekt (instantiate)
11 : Fordele
Objekter: Modularitet og afskærmning
Klasser: Genbrug
12 : Nedarvning (udvidelse)
En klasse er en udvidelse af en anden klasse
Superklassen
En klasse kan udvides til en ny klasse
Underklassen
13 : Udvidelse
Underklasser udvider med nye metoder og variable
Underklasser udvider med at overskrive metoder
Underklasser kan udvides og bliver så selv superklasser i et klassehieraki.
En klasses metoder er altså dens egne metoder, samt alle metoder i alle overklasser - helt op til java.lang.Objekt!
14 : Fordele
Superklassernes metoder kan genbruges
Fælles optræden - fælles metoder
Abstrakte klasser ("rammer" for udvikling)
15 : Java
Alle Java-programmer er klasser
Alle objekter identificeres ved variable
Hvis ingen variable peger på et objekt findes det ikke - mere!
16 : Java-kode
17 : Hvordan bruges metoder
kan "stakkes"
18 : Eksempel
19 : Eksempel 2
20 : Pakker
21 : Klassebiblioteker
22 : Og så var der
© 1999 BLA*net - Leif E. Andersen, leander@blanet.dk